fredag 4 januari 2013

Fördelarna med att välja bussen

Jag som student äger ingen bil utan tar mig runt i staden med hjälp av stadsbussar. Dessa brukar ständigt vara överfulla med folk vilket är jättebra. Äntligen är folk lite miljömedvetna, trodde jag. När skolan började redan den 2 januari efter jul så var det inte en kotte på busshållplatsen. Vilket gjorde mig nervös över att ha kollat fel i tidtabellen. På morgonen är det alltid högt tryck på bussarna och det är sällan man får sittplats.
Så jag dubbelkollade tiderna men allt verkade vara i sin ordning. Måste vara annorlunda tider över jul tänkte jag när bussen rullade in exakt på utsatt tid. Väl inne i bussen kom nästa överraskning, helt tomt. Bussen som alltid är överfull satt det nu bara 3-4 människor i.
Varför? Jo för att jullovet för skolbarnen inte hade slutat än. Alltså hade det bara varit skolbarn och högskolestudenter som åkte buss. De som nu hade lov.
Lite trött på att folk fortfarande inte vill åka buss så sammanställde jag en liten lista med fördelar:

  • Bussarna går på biogas gjorda på vårt matavfall istället för fossila bränslen
  • Transport är en väldigt energikrävande process som inte räcker till för att alla ska ha var sitt fordon
  • Bussarna går ofta och skapar jobb.
  • Ett busskort för en månad koster 400 kr. Jämför det med kostnaden för en bil (försäkring, vägskatt, bensin, besiktning, tvätt och vax, laga och byta delar mm)
  • Tro det eller ej men forskning visar att man förbrukar mer kalorier när man åker kollektivt istället för enskilt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar