söndag 11 november 2012

Baguetter med gräslök

 Detta är ett sommarbröd för mig då man bara kan gå ut i trädgården och
plocka gräslöken. Men Självklart är det lika gott på vintern. Då beöver man
påminnas lite om smaken av färsk gräslök.
 
 
1 pkt jäst
3 dl vatten
2 dl mjölk
1 dl olivolja
ca 1,3 dl vetemjöl
ett knippe gräslök
 
 
Blanda vatten, mjölk, olja och smula ner jästen. Rör
om tills den löser sig. I med gräslöken och rör ner mjölet.
När degen blir fast och släpper i kanterna är den färdig.
Strö på lite mjöl ovanpå degen och jäs under bakduk i 30-40 min
Arbeta degen lätt på ett mjölat bakbord och forma baguetter,
skruva degen för fina mönster. Låt jäsa på plå under bakduk
till dubbel storlek (ca 40 min). Grädda på 225 grader ca 20 min.  
 

Njut!

Detta bröd bör ätas dagsfärskt. Om brödet inte går åt så dela det i små bitar som du fryser ner.
 
Rosenbröden gjorde jag genom att låta de jäsa i form.
Perfekt som bjudbröd!
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar