lördag 16 augusti 2014

Dansmuseet Sleeping Beauties

Efter många om och men så hittade jag tillslut dansmuseet som nu ligger på Drottninggatan. Inte Gustav adolfs torg, kom ihåg det. 

Jag måste säga att deras utställning "Sleeping beauties" inte alls var som jag hade tänkt mig. Hade förväntat mig en utställning med vackra kläder och bilder från gamla uppsättningar. Överlag hade jag nog förväntat mig en "vacker" utställning.

 Men att när jag gick nerför trappan möttes jag av ett mörkt rum som fylldes av ljudet från en gammal speldosa. Där inne mitt på golvet snurrade en docka som föreställde ett barn runt tillsammans med ett lika stort gosedjur. Det kändes som om jag gått rakt in i en psykotisk skräckfilm. Nästa rum fylldes även det av en rad märkliga föremål såsom en dörr med flammande eld bakom, en död häst med en fågel på som hade ett människohuvud, två gamla dockor snurrade runt tillsammans, mm.

Foton nedanför är tagna av Cato Lein
 ©Dansmuseet Stockholm
 ©Dansmuseet Stockholm
©Dansmuseet Stockholm


I nästa rum däremot var det fullt av kostymer från tidigt 1900-tal. 
Kostym från Törnrosa, 1921, Leon Bakst. ©Dansmuseet Stockholm
Mazurkadansare, Törnrosa, 1921, Leon Bakst.  ©Dansmuseet Stockholm

©Dansmuseet Stockholm


Kostym från Törnrosa, 1921, Leon Bakst.
©Dansmuseet Stockholm
















Sleeping Beauties, Galerie Rolf de Maré.
©Dansmuseet Stockholm

Utställningen handlade om den Ryska Baletten i Paris 1909-1929 som satte den ryska baletten på kartan i västvärlden och dansarna blev lika kända på sin tid som dagens superstjärnor.

Något jag personligen saknade var förklaringar och beskrivningar av installationerna. Som vanlig lekman förstod jag nästan ingenting och hade verkligen behövt en förklaring. Men om man är lite mer insatt så är nog utställningen väldigt bra. Råder er dock att inte ta med barn.

Utställningen visas hela 2014. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar