lördag 3 november 2012

Vem bär skulden för konsumtionen av jätteräkor

Problemet med försäljningen av jätteräkor har blivit en ond cirkel. Vi som konsumenter tycker inte att det är vårt fel, utan de som köper in. Låt oss heller inte glömma det klassiska: Det spelar ingen roll vad jag gör.
Problemet med detta är bara att när alla tänker så, så kan inget förändras. Hur mycket vi än blir informerade så går inte konsumtionen ner efter som alla tänker: Det spelar ingen roll vad jag gör. Istället för att tänka att det är mitt eget ansvar och val vad jag stoppar i munnen och självklart så kan en människa göra skillnad.

Man kanske äter jätteräkor 2 gånger i månaden och 5 stycken per gång. (i sushi är det färre men fler i thai så i genomsnitt)

Det blir 120 räkor per år och under en fem årsperiod så är vi upp i 600 räkor per person. Så om en människa slutar så påverkas miljön positivt.

Sen finns det vissa som tycker att det är resturangernas ansvar och inte alls de som stödjer den. Vissa resturanger vill faktiskt sluta att servera detta skaldjur men vågar inte då den är så populär. Då skulle kanske kunderna bara gå till en annan resturang, ägaren går i konkurs utan att någon räka kunnat räddas.

Tyvärr tror jag att det är inte kommer att sluta. Vi kommer fortsätta lägga skulden på varandra medan konsumtionen av jätteräkor bara ökar. Så det enda jag anser vi kan göra är att förbjuda jätteräkan helt.
 Då löser vi alla problem och vi slipper göra aktiva val när vi går och äter.


Du kan läsa mer om de negativa effekterna av jätteräkor i ett tidigare inlägg här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar