torsdag 15 november 2012

Vart är public service påväg?

Något jag tycker är ganska intressant är hur ett program som "Sommarpratarna" kan gå runt. För er som inte sett programmet så kan jag berätta lite om det:
Man har tagit ett antal B kändisar, nya varje gång och varje gång ska varenda en av dem berätta som sina personliga problem. Varje gång är det samma klagovisa och man känner hur deltagarna eggar varandra och tävlar om den som det är mest synd om. För det mesta är det inte ens några riktiga problem som de ska "öppna sig om" (självklart finns det några undantag). Jag kommer speciellt ihåg en som pratade om hur jobbigt det var att vara rödhårig. I-landsproblem? Det finns hårfärger för 50 spänn på ica om det är som fruktansvärt.

Själv känner jag människor som har varit med som extrema saker. Människor som har varit ner på botten men kämpat sig upp igen. Människor som fått kämpa för sin överlevnad varje minut av sitt liv. Människor som plågats av sina inre demoner men tillsist vunnit. Vissa har en enorm styrka som jag inte kan förstå. Det går inte att fatta hur dessa människor kunnat överleva allt detta. Det är dem jag beundrar.

Men deras historier är inte värda att berättas i tv. Där får vi istället lyssna till b kändisarnas patetiska problem.

Och det konstigaste är att det är SVT som sänder det. Inte något privat bolag som bara vill tjäna pengar utan public service med syfte att skapa något mer än snabba cash.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar