söndag 29 juni 2014

Christiania


Christiana är en stadsdel i så Köpenhamn som väcker blandade känslor och i detta inlägget så tänkte jag ge min bild av det.




Jag vill börja med att säga att det är ett väldigt härligt ställe. Alla hus och stämningen är helt underbar. Har aldrig upplevt våld eller känt mig hotad där och Jag rekommenderar alla att åka dit.







Men det finns också en baksida. Även om tyngre droger som heroin och liknade är helt förbjudet så flödar så kallade "lätta droger" så som hasch och marijuana. En person sa en gång till mig att ingen som känner någon som rökt på i 10 år vill legalisera det och jag håller verkligen med. Jag har upplevt hur människor i min närhet har blivit helt personligetsförändrade pga narkotika. Att ens försöka prata med någon som har brukat knark under en längre tid är som att prata med en vägg. Ofta är de helt borta. Endel påstår att lätta droger är snällare mot kroppen än alkohol. Detta är verkligen fel då alkohol går på levern medan gräs går på hjärnan. En förlorad hjärncell kommer aldrig att återbildas. Hasch är även starkt beroendeframkallande på det psykiska planet istället för det fysiska vilket kan skapa en illusion av att brukaren inte tycker sig vara beroende.

Christiana är en häftig plats men det finns även mycket trasiga människor där. Dock tycker jag inte att man ska förneka dess skönhet bara för att det finns baksidor. Världen är sällan svart eller vit och allting har oftast två sidor. Så även om jag motsätter mig all form av narkotika så kan jag även tycka om att vara i Christiania. Så åk dit men prova inte knark. Att förneka någonting gör inte världen till en bättre plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar