måndag 25 augusti 2014

Tankar om konsumtion

Jag liksom de flesta andra i dagens samhälle tillhör dem som köper massproducerade möbler, kläder och smycken. Visst är det tråkigt? Jag önskar jag var en av dem som stolt kunde säga att jag aldrig skulle köpa något sådant men det skulle vara en lögn. Massproducerade föremål är själlösa och förmodligen gjorda under hemska förhållanden men detta säljer, varför? En stor anledning kan nog vara priset. Även om vi bor i ett i-land där de flesta av oss faktiskt har råd att lägga en lite större peng på det vi köper men det kan innebära att vi inte kan handla lika ofta, så vi tar det billigaste. Men behöver vi verkligen shoppa som galningar? Är det hållbart? Blir vi lyckligare?

Ett tips för er som vill shoppa med gott samvete är att gå på loppisar. Jag vet att det kan verka avskräckande, där mycket är skräp. Jag ska vara ärlig det tar lite längre tid att hitta bra saker på loppis än i en vanlig butik. Men är det rimligt att kunna köpa nya saker så enkelt och billigt?
Om man bara ger sig tid att leta lite på en loppis så kan man faktiskt hitta riktiga fynd! Och är det inte roligare att köpa något med en historia och själ? Som dessutom inte påverkar vår planet lika hemskt?

Något annat man kan göra är att gå till en lokal smed, där föremålen inte fraktas över halva jorden.  I Stockholm finns tex ett mysigt företag som heter Edlund smide. Här har kunderna även möjlighet att själva  vara med och bestämma hur föremålen ska utformas.



DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar