söndag 24 augusti 2014

Harry Potter-utställning

Harry Potter The Exhibition gjorde sin världspremiär i Chicago 2009 och har sedan dess hunnit avverka Boston, Toronto, Seattle, New York, Sydney, Singapore, Tokyo och Edmonton men denna sommar var det dags för Europa premiär i Norrköping.

Jag som fick första boken läst för mig när jag bara var 7 år fastnade direkt och längtade hela tiden till nästa bok tills jag gick i nian och slutligen läste sista boken. Så man kan säga att jag spenderade en hel barndom i väntan på nästa bok. Ville absolut inte missa denna utställning!

I lördags så var tiden äntligen inne när jag gick upp tidigt och satte mig på tåget till Norrköping tillsammans med min sambo som varken läst böckerna eller sett filmerna. Ibland får man bara ställa upp. Entrépriset på 195 kr sved lite men det var verkligen värt. I början på utställningen slussades man tillsammans i en grupp in till ett  rum där barnen fick sorteras av den riktiga sorteringshatten. En riktigt rolig upplevelse för dem. Sen fick man titta på rekvisita, kläder men även djur och väsen från filmen som Dobby och kentaurer.

Alla bilder tillhör Harry Potter the exhbition och är tagna av dem

Det jag gillade med denna utställning var att de verkligen hade byggt upp miljöerna. Det kändes verkligen som att komma in i stora salen, sovsalarna, Hagrids stuga, mm. En av mina favorit delar var där dödsätarnas kläder, masker och statyn av en dödsängel som stod på kyrkogården under slutstriden i fjärde filmen. Rummet var mörkt och mystiska ljud spelades så det kändes som att vara på kyrkogården. Mycket fokus på ljussättning och musik för att sätta stämningen under hela utställningen. Men det fanns även praktiska saker: Man fick tex dra upp en Mandragora, kasta Klonken genom ringar och provsitta Hagrids fåtölj.

Jag skulle nog säga att detta är en av de bästa utställningar jag varit på just var att de hade lagt ner sådan tid på att bygga upp stämningen. Om den ska få något minus så var det folkmängden, man fick trängas så var där redan när de öppnar.







Utställningen pågår fram till den 7:e September. Lär mer här






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar