tisdag 19 augusti 2014

Så ska skolan bli bättre

Hur ska skolan bli bättre? Här är mina åsikter.


  • Förstatliga skolan
Alla lärare jag har pratat med tycker att det var bättre med en statlig skola. Jag har pratat med lärare som står både höger och vänster politiskt men alla säger samma sak. Skälet är att alla ska ha rätt till samma skola. Vissa kommuner satsat mycket på skolan medan andra knappt ger skolan några pengar. Kvalitén på utbildning ska vara samma i hela landet men idag gäller det att bo på rätt ställe för att få en bra utbildning.

  • Betyg tidigare
När jag själv gick i skolan så ville jag veta hur det gick för mig men när jag frågade lärarna så de bara: Bra. Vad är bra? Hur bra ville jag veta  men ingen sa något. Jag trodde att det gick bra för mig men när jag började åttan så fick jag inte alls de betygen jag hade väntat mig. Då hade jag väldigt kort tid på mig att försöka plugga upp dem så jag kunde komma in på den linjen jag ville på gymnasiet. För kort tid.
Man har rätt att veta hur man ligger till. Betyg behöver inte ge stress. Lärarna måste förklara för barnen att betygen bara är till de själva. Är man nöjd med ett E så är det jättebra. Betygen ska vara ett hjälpmedel för barn att nå sina mål. Vi underskattar dem när vi tror att de inte klarar av betyg.


  • Mindre klasser
Ger mindre stök i klassrummet. Jag är född 92 och när jag gick på låg- och mellanstadiet så fick många i klassen sitta med hörselkåpor för att ens kunna arbeta. Skulle du vilja ha det så på din arbetsplats?


  • Inspirationsdagar
Många tröttnar på skolan och måste återfå gnistan.

  • Effektivisera skolgången
Skoltiden förlängs hela tiden. Idag krävs en 12 årig utbildning för att jobb på Ica. Är det rimligt? Samma kunskap kan förmedlas på kortare tid så ungdomar kommer ut i arbetslivet tidigare. Nu väntar många med att skaffa barn tills det är försent och döms till barnlöshet. Varför väntar vi? Jo för skolan tar för lång tid. Ska vi hinna med en utbildning, resa, flytta runt, jobba upp sig, bygga upp en ekonomi, skaffa hus så måste barnen komma sent i livet.

Att se slutet på tunneln tidigare kan även göra att färre hoppar av.



DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar