onsdag 19 februari 2014

Varför tar vi flyg och bil när vi inte behöver?

Ja visst är det anmärkningsvärt att så få av oss tar flyget när våra resmål oftast inte ligger så långt bort. Lite olika orsaker pekas ut i artikel nedan men jag skulle gärna vilja tillägga några fler.

Ett bättre samarbete mellan granländerna borde införas så att det lättare går att boka tågresor utomlands vid SJ. Idag kan ett så populärt resmål som Berlin bara bokas på sommaren och är en av de få utlänska städer som ens går att boka via SJ. Resenärer som inte vill flyga tvingas sitta och googla i timmar innan man tillslut kan hitta en tågbiljett men då till hutlösa priser.

Vi måste investera i järnvägen överlag istället för att dra ner. Dra nya linjer och involvera fler kommuner i järnvägsnätet. För om inga alternativ finns så tar man automatiskt bilen även om det inte behövs, för att vi blir så vana att ständigt ta den. Även attityderna måste förändras. När jag berättar att jag varit någonstans antar alltid folk att det är bilen jag tar, borde vi istället inte anta det kollektiva?

Andra fördelar med tåg är att det är mycket smidigare än flyg. Det är bara att hoppas av och på mitt inne i stan. Inga transferbussar, ingen väntan på bagage och ingen kö till gaten.

Ett stort skäl till att många inte vill åka kollektivt utan ta bilen är för att den är en statussymbol. En buss kan du inte äga och visa upp den är bara ett fordon och det klarar vårt ego tydligen inte av.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lat-inte-sj-skota-bokningen-av-tagresor_8998040.svd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar